چرا اسنکینگ یا خوردن اسنک ها می تواند سیستم ایمنی بدن شما را مختل کند؟

تحقیقات نشان می دهد که ما بیشتر از همیشه غذا می خوریم و این موضوع می تواند به سلامت ما به طور غیر منتظره ای صدمه زند. فقط از همین اواخر در دوره ی تکامل انسان، خوردن سه وعده غذا به اضافه ی خوردن اسنک ها در هر روز رایج شده است. صبحانه در بخش های زیادی از تاریخ بشر وجود نداشته است. به عنوان مثال، رومی ها صبحانه نمی خوردند و معمولا تنها یک وعده غذا را در حوالی ظهر مصرف می کردند. ساعات کار منظم پس از انقلاب صنعتی، ساختار غذا خوردن کارگران را برای حفظ انرژی آنها تغییر داد و در اواخر قرن هجدهم، الگوی خوردن سه وعده ی غذایی در شهرها ظهور کرد. اما این روزها مردم بیشتر از قبل غذا می خورند و اغلب خارج از زمان های اصلی غذا خوردن، این کار را انجام می دهند. داده های نرم افزارهای جدید گوشی های هوشمند نشان می دهد که ما در حال حاضر الگوهای غذا خوردن نامنظمی داریم. بسیاری از ما به طور مداومدر حال خوردن اسنک بجای غذا خوردن در زمان تعریف شده، هستیم یعنی ما تا 16 ساعت در روز در حال تغذیه هستیم.

مشکل التهاب

بدن شما دارای دو حالت مختلف متابولیکی است: ناشتا (بدون غذا) و پس از تغذیه(post-fed). وضعیت جذب پس از تغذیه، یک زمان فعال متابولیکی برای بدن شما محسوب می شود. اما همچنین این زمان، زمان فعالیت سیستم ایمنی بدن است. هنگامی که ما غذا می خوریم، ما فقط مواد مغذی را دریافت نمی کنیم، در این زمان همچنین سیستم ایمنی بدن ما تحریک می شود تا یک پاسخ التهابی گذرا ایجاد کند. التهاب پاسخ طبیعی بدن به عفونت و آسیب است که از شما در برابر عوامل استرس زا محافظت می کند. این بدان معنی است که خوردن هر وعده ی غذایی، درجه ای از استرس فیزیولوژیکی را بر سیستم ایمنی بدن بر جا می گذارد و به این ترتیب بدن افرادی که دائما در حال خوردن اسنک هستند، اغلب در حالت التهابی تقریبا ثابتی باقی می ماند. حدود چهار ساعت بعد از هر وعده غذایی، میکروب های روده ای و اجزای آنها به جریان خون ما وارد می شوند و به طور ساکت باعث تحریک بروز التهاب بوسیله ی سیستم ایمنی بدن می شوند. این فرایند عمدتا به وسیله فعال شدن یک حسگر ایمنی بحرانی برای مواد مغذی به نام "nflammasome" هدایت می شود که یک مولکول التهابی معروف به "اینترلوکین-β 1" را تولید می کند.

التهاب تنها به معنای یک حمله کوتاه مدت محافظتی توسط سیستم ایمنی بدن ما است. اما التهاب پس از خوردن غذا، که به عنوان "التهاب پس از غذا" شناخته می شود، می تواند با شیوه های زندگی مدرن ما تشدید شود. این شامل وعده های غذایی حاوی کالری زیاد، خوردن مکرر، فروکتوز بیش از حد و غذاهای چرب - به ویژه حاوی چربی اشباع است. التهاب ماندگار پس از غذا یک مسئله است، زیرا باعث تحمیل آسیب های ناخواسته به بدن ما می شود که در طول زمان به شدت سلامت ما را در معرض خطر قرار می دهد. التهاب مزمن خفیف با بسیاری از بیماری های غیرعفونی مرتبط با شیوه زندگی، از جمله بیماری های قلبی و دیابت نوع 2، ارتباط دارد.

اسنکینگ را متوقف کنید

ما هنوز از تاثیرات تجمعی اسنکینگ بر خطر بیماری در بزرگسالان سالمی که مدت طولانی تری را در حالت التهابی پس از تغذیه بسر می برند، بی اطلاعیم. اما آنچه روشن است این است که التهاب با درجه ی خفیف مهم ترین محرک پیری ناسالم است.

کاهش فرکانس خوردن غذا از طریق روزه داری متناوب یا خوردن غذا با محدودیت زمان، اثرات گسترده تر و سودمندتری نسبت به خوردن غذای کمتر بر سلامت انسان دارد. این مزایا شامل کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های متابولیکی مانند دیابت است. بر اساس داده های موجود، این واقعیت که چنین جنبه ی اساسی از عادات تغذیه ای ما - تعداد وعده های غذایی که هر روز مصرف می کنیم - هنوز با تحقیقات دقیق علمی بررسی نشده است، قابل توجه می باشد.

اما آنچه ما می دانیم این است که نه تنهاsnacking ، احتمال افزایش نشانگرهای التهابی را بالا می برد، بلکه دریافت کالری بیش از حد باعث افزایش وزن می شود. غذا خوردن در اواخر شب همچنین با افزایش کلسترول و قند خون ارتباط دارد و می تواند باعث مقاومت بیشتر در برابر انسولین شود، که این باعث می شود روز بعد شما احساس گرسنگی بیشتری داشته باشید.

بنابراین بهتر است غذاهای خود را به تعداد کمتری وعده ی غذایی، اما رضایت بخش تر تبدیل کنید. شما همچنین می توانید پنجره ی زمانی خوردن غذای خود را به 10 ساعت در روز یا کمتر کاهش دهید و تصمیم بگیرید که آخرین وعده ی غذایی خود را زودتر بخورید، در این صورت بدنتان از شما تشکر خواهد کرد.

منبع:

https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/snacking-immune-system-damage-healthy-eating-lose-weight-diabetes-heart-disease-a8675976.html